PRESS RELEASE

5
Mar

Agility umumkan negara-negara di Asia Tenggara Muncul Terbaik dalam senarai Emerging Markets Logistics Index 2019

MALAYSIA . Untuk Siaran Segera 

 

Indonesia, Malaysia, Vietnam, Thailand dan Filipina di kalangan negara ulung dalam senarai 50 negara

 

Kuala Lumpur, Malaysia – 5 Mac 2019 – Negara Asia Tenggara berjaya berada dalam kelompok negara para teratas di senarai Agility Emerging Markets Logistics Index ke-10, dimana pengukuran daya saing luas berdasarkan kekuatan logistik dan asas-asas dunia perniagaan.

 

Negara Asia Tenggara tersebut menawarkan sekitaran aman and ramah pengguna, serta industri rantaian penawaran dan perbekalan terunggul di senarai Indeks tersebut, mengikuti gergasi China (1) dan India (2), dan di samping negara-negara Teluk Arab yang kaya dengan tenaga.

Indeks ini adalah pengukur daya saing luas yang meliputi 50 negara dengan faktor yang menjadikannya menarik bagi penyedia perkhidmatan logistik, pengangkut barang, perkapalan, pengangkut kargo udara dan pengedar. 10 negara yang muncul menduduki tangga teratas dalam Indeks Agility adalah: China, India, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Indonesia, Malaysia, Arab Saudi, Mexico, Qatar, Turki dan Vietnam. Thailand adalah 11; Filipina adalah 20.

 

Indeks itu merangkumi tinjauan daripada 500 eksekutif industri logistik di seluruh dunia, dan mereka telah memilih Vietnam, Indonesia dan Malaysia sebagai pasaran baru muncul berpotensi logistik yang paling tinggi selepas India dan China. Lima puluh enam peratus daripada mereka mengatakan bahawa kebuntuan perdagangan yang berpanjangan antara Amerika Syarikat dan China boleh memberi manfaat kepada negara-negara Asia Tenggara, yang menawarkan alternatif pembuatan dan sumber kepada China.

 

  • “Indonesia, Malaysia, Vietnam dan Thailand adalah pemimpin global dan serantau. Bersama-sama dengan Singapura, mereka adalah yang pertama di ASEAN untuk mempermudah, mengotomatisasi dan mengintegrasikan prosedur perdagangan melalui penggunaan satu pelan yang semua ahli ASEAN akan mengamalkan pada akhir tahun ini, “kata Andy Vargoczky, SVP Sales & Marketing Asia- Pacific, Agility GIL. “Kepentingan mereka dalam rantaian bekalan dan pengangkutan global semakin meningkat setiap tahun.”

 

  • Antara 50 buah negara, China, India dan Indonesia menduduki tempat tertinggi bagi logistik domestik. China, India dan Mexico menduduki tempate tertinggi untuk logistik antarabangsadi mana Vietnam ke-4, Indonesia ke-5 dan Thailand ke-7. UAE, Malaysia dan Qatar mempunyai asas-asas perniagaan yang terbaik.

 

Sorotan Kajian Indeks 2019

 

  • China dan India menduduki paras teratas berdasarkan saiz dan kekuatan mereka sebagai pasaran logistik antarabangsa dan domestik, tetapi ketinggalan pesaing dalam asas-asas perniagaan, satu kategori yang mengukuri negara berdasarkan persekitaran kawal selia perniagaan, kredit dan dinamik hutang, penguatkuasaan kontrak, perlindungan anti-rasuah, kestabilan harga dan akses pasaran. Di kawasan itu, China berada pada kedudukan 7 dan India adalah 10.

 

  • Kelompok terkuat di pasaran baru muncul di Teluk Arab dan Asia Tenggara, berkat keadaan mesra perniagaan dan kekuatan teras – kekayaan tenaga Teluk dan kuasa pembuatan Asia Tenggara – yang menarik aktiviti logistik. Di Teluk, UAE (No. 3), Arab Saudi (6), Qatar (8), Oman (12), Bahrain (16) dan Kuwait (18) berpangkat tinggi. Antara negara ASEAN, Indonesia (4), Malaysia (5), Vietnam (10), Thailand (11) dan Filipina (20) adalah kuat.

 

  • Para eksekutif dari industri logistik melihat jumlah perdagangan A.S.-China mengecut sebanyak 10% disebabkan oleh ketegangan, yang menyebabkan mereka mengenakan tarif antara satu sama lain. Berlatarbelakangkan geseran perdagangan dan data menunjukkan kemerosotan ekonomi China, responden kaji selidik melihat India sebagai pasaran dengan potensi terbesar ke atas China, pilihan kedua mereka.

 

  • Pemanduan infrastruktur Belt & Jalan Inisiatif (BRI) $ 4,8 bilion China adalah tambahan yang lebih besar untuk China berbanding dengan negara-negara di Asia, Timur Tengah, Afrika dan Eropah di mana ia melabur. Enam puluh empat peratus daripada eksekutif yang dikaji melihat BRI meningkatkan pertumbuhan dan perdagangan untuk China; hanya 41.4% percaya ia akan membantu pasaran baru muncul.

 

  • E-dagang memacu peluang logistik di pasaran baru muncul. Enam puluh peratus daripada eksekutif industri menjangkakan lebih banyak penyumberan luar penyerahan mil lepas oleh peruncit; 47.4% menjangkakan penyumberluaran e-pemenuhan lebih banyak.

 

  • Brexit boleh memberi manfaat kepada pasaran baru muncul. Lima puluh sembilan peratus eksekutif yang ditinjau menjangkakan pasaran baru muncul untuk mendapatkan konsesi perdagangan dan tawaran baru dari UK. Tujuh puluh peratus berpendapat pasaran baru muncul tidak terjejas oleh Brexit.

 

  • Beberapa negara akan melonjak dalam rangka senarai itu jika mereka dapat memperbaiki keadaan perniagaan: Brazil, Filipina, Argentina, Bangladesh, Nigeria, dan Bolivia. Ekonomi Afrika dengan pasaran logistik dan potensi yang agak kuat – Uganda, Libya, Mozambique, Angola – sangat teruk disebabkan oleh asas perniagaan yang lemah.

 

Indeks Logistik untuk Peran Negara Berkembang Agility 2019: www.agility.com/2019index 

 

###

 

Mengenai Agility

 

Agility adalah syarikat logistik global dengan pendapatan tahunan US $ 5.1 bilion dan 22,000+ pekerja di lebih daripada 100 negara. Ia merupakan salah satu penyedia penghantaran penghantaran dan kontrak logistik utama di dunia, dan pemimpin dan pelabur dalam teknologi untuk meningkatkan kecekapan rantaian bekalan. Ketangkasan adalah perintis di pasaran baru muncul dan salah satu pemilik swasta terbesar dan pemaju gudang dan taman perindustrian ringan di Timur Tengah, Afrika dan Asia. Anak-anak syarikat ketangkasan menawarkan logistik bahan api, perkhidmatan lapangan terbang, pengurusan hartanah dan kemudahan komersial, pengedaran kastam, dan perkhidmatan infrastruktur terpencil.

 

Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang Agility, lawati www.agility.com

Twitter: twitter.com/agility
LinkedIn: linkedin.com/company/agility
YouTube: youtube.com/user/agilitycorp

Source: Agility Global Integrated Logistics

Related press releases:

This press release has been issued on behalf of Agility by PRNews by Go International Group Dotcom Sdn Bhd. Contact us: prnews@gointernationalgroup.com or call (603) 2282 0093 for further inquiries.

Leave a Reply

× Can I help?
Skip to content