PRESS RELEASE

9
Feb

Negara Asia-Pasifik Mendominasi Indeks Pasaran Baharu Agility

UNTUK SIARAN SEGERA

China, India, Indonesia, Malaysia antara pendahulu ranking logistik global 

SINGAPURA – Februari 9, 2021 – Negara-negara Asia-Pasifik mendahului kesemua wilayah-wilayah pasaran baharu di mana negara China, India dan Indonesia menduduki tempat teratas dalam kalangan pasaran baharu dunia dalam Indeks Logistik Pasaran Baharu Agility ke 12, sebuah ukuran daya saing yang luas berdasarkan kekuatan logistik dan asas perniagaan.

Indeks ini membandingkan 50 negara berdasarkan faktor-faktor yang menjadikannya menarik bagi penyedia logistik, syarikat penghantaran barang, rantaian penghantaran, syarikat penerbangan dan pengedar kargo udara. Di antara negara-negara ASEAN, Vietnam naik tiga tempat ke tangga ke-8 secara keseluruhan. Indonesia (3), Malaysia (5) dan Thailand (11) kukuh di tempat masing-masing; Filipina naik satu tempat ke No. 21.

Hanya dua negara iaitu China dan Vietnam mencatat pertumbuhan KDNK positif untuk tahun 2020 setelah dilanda kejatuhan ekonomi lebih awal akibat wabak COVID-19. 

Gangguan bekalan pada awal tahun 2020 di China mendorong beberapa persoalan apakah ia akan menyebabkan beberapa pengusaha multinasional keluar dari negara itu dalam usaha untuk mempelbagaikan sumber dan pengeluaran. Tetapi 1200 eksekutif industri logistik yang dikaji selidik untuk Indeks Agility menunjukkan sedikit keinginan untuk keluar dari China atau pasaran lain, lebih memilih dengan margin 2:1 untuk melindungi rantaian bekalan mereka dengan mempercepatkan penggunaan alat dan teknologi digital (41.3%) berbanding dengan melaksanakan strategi multi-shoring, near-shore atau reshoring (21.9%). 

Daripada mereka yang akan mempertimbangkan untuk keluar dari China, lebih banyak responden memilih Vietnam sebagai hab pengeluaran pilihan daripada negara lain (19.6%). Pasaran Asia lain – India (17.4%), Indonesia (12.4%), Thailand (10.3%) dan Malaysia – adalah pilihan utama seterusnya. Hanya 7.8% eksekutif industri mengatakan pemindahan pengeluaran dari China bererti berpindah ke negara asal.

Asia-Pasifik adalah wilayah yang diyakini oleh lebih banyak responden akan pulih dari wabak global pada akhir 2021. Daripada yang dikaji selidik, 55.9% meramalkan pemulihan ekonomi Asia-Pasifik pada tahun 2021; 53.1% yakin Eropah akan bangkit semula. 

“Asia Pasifik mengalami pergolakan hebat pada awal tahun 2020 akibat krisis COVID-19, tetapi ia kembali pulih, dipimpin oleh prestasi kuat China dan Vietnam. Wilayah ini berada di landasan pemulihan sepenuhnya tahun ini,” kata Andy Vargoczky, SVP Jualan & Pemasaran Asia-Pasifik, Agility GIL. “India, Indonesia, Malaysia, Thailand dan Vietnam terus meningkatkan infrastruktur dan keupayaan rantaian bekalan mereka, menunjukkan mengapa mereka menjadi pendahulu dalam logistik domestik dan antarabangsa.” 

Di antara 50 negara, China, India dan Indonesia menduduki tempat tertinggi dalam Indeks untuk kategori logistik domestik. China, India dan Mexico berada di tangga teratas untuk logistik antarabangsa di mana Vietnam di kedudukan ke-4, Indonesia ke-5, dan Malaysia ke-7. UAE, Malaysia dan Arab Saudi mempunyai asas perniagaan terbaik.

Sorotan Indeks dan Tinjauan 2021 

  • Walaupun kos keseluruhan mendorong perubahan keseluruhan dalam rantaian bekalan pengeluaran, tenaga kerja kos rendah hari ini hampir tidak dipertimbangkan untuk pelaburan pasaran baharu – hanya 2.2% eksekutif industri yang mengatakan ia penting. Para eksekutif mengatakan faktor yang paling penting adalah birokrasi kerajaan dan peraturan (25.8%); Kualiti infrastruktur (14.1%); dan bekalan pekerja terlatih (8.0%). Ketika syarikat menilai lokasi pengeluaran baru, mereka mengatakan bahawa masalah terbesar mereka adalah infrastruktur yang tidak mencukupi (14.5%) dan kos tambahan (13.5%).
  • Dari jumlah eksekutif yang mengambil bahagian, 19.1% mengatakan pasaran pada 2020 menurun akibat pandemik. Tetapi hanya 9.4% yang mengatakan langkah keselamatan pekerja yang berkaitan dengan COVID telah menurunkan kualiti kerja.
  • Pergerakan kelestarian menerima momentum. Lebih dari satu perempat (26.9%) eksekutif yang mengambil bahagian mengatakan syarikat mereka meningkatkan pelaksanaan amalan kelestarian alam sekitar setelah pandemik berlaku. 45.2% lagi mengatakan rancangan mereka tidak berubah, menunjukkan bahawa mereka tidak berniat berundur dari komitmen kelestarian mereka.
  • Pasaran pesat membangun yang paling kompetitif ialah kuasa pembuatan di Asia dan ekonomi mesra perniagaan di rantau Teluk. Dari Asia, China (1), India (2), Indonesia (3), Malaysia (5) dan Vietnam (8) menduduki tangga 10 teratas. Negara-negara Teluk Emiriah Arab Bersatu (4), Arab Saudi (6), Qatar (9) juga berada di 10 tempat teratas. Mexico di tempat ke tujuh; Turki tempat ke 10.
  • Di Amerika Latin, Mexico adalah pasaran baharu yang terkuat, menduduki tempat ke-7 secara keseluruhan. Argentina (36) dan Venezuela (50) terus dilanda kepincangan ekonomi kronik. Walau bagaimanapun, lapan negara di Amerika Latin telah memperbaiki asas perniagaan mereka: Uruguay, Mexico, Peru, Colombia, Ecuador, Brazil, Paraguay, dan Bolivia. Iklim perniagaan terbaik di rantau ini adalah di Chile, yang berada di kedudukan ke-5 daripada 50 negara dalam kategori tersebut.
  • Nigeria meningkatkan daya saingnya lebih tinggi daripada negara lain dalam Indeks 2021, naik lima tempat ke No. 30, kenaikan tertinggi untuk mana-mana pasaran di Sub-Sahara Afrika sepanjang 12 tahun Indeks ini dijalankan. Nigeria meningkatkan kedudukan relatifnya di ketiga-tiga bidang Indeks: iklim perniagaan, logistik antarabangsa dan logistik domestik.
  • Negara-negara yang meningkatkan kekuatan logistik domestik mereka adalah Malaysia, Nigeria, Vietnam, Iran, Uruguay, Myanmar dan Kemboja. Peningkatan terbesar dalam logistik antarabangsa datang dari Maghribi, Ukraine, Kenya, Myanmar dan Paraguay.

Transport Intelligence (Ti), sebuah firma analisis dan penyelidikan terkemuka untuk industri logistik, telah menyusun Indeks tersebut.

John Manners-Bell, Ketua Eksekutif di Ti, berkata: “Kekuatan Indeks Logistik Pasaran Baharu Agility selalu membezakan antara pasaran baharu yang menunjukkan ketahanan apabila menghadapi kesukaran dengan pasaran yang lebih rapuh. Tahun ini tidak terkecuali. Walaupun beberapa negara – terutamanya China dan Vietnam – dapat menyeimbangkan kembali permintaan industri dan pengguna domestik, kebanyakannya masih sangat bergantung pada pasaran dan pelaburan antarabangsa. Kekurangan permintaan global, digabungkan dengan kepincangan jaringan logistik udara dan laut, telah membawa akibat yang teruk bagi ekonomi dan masyarakat yang terlibat. Krisis COVID dijangkakan tamat dalam dua tahun akan datang, mereka (negara) yang paling kuat akan kembali dengan pantas. Tidak dapat tidak, mereka yang gagal merangkul reformasi pasaran, perdagangan, pemerintahan dan sosial akan paling parah terkena kesan wabak tersebut.”

Indeks Logistik Pasaran Baharu Agility 2021:  www.agility.com/2021index

###

Mengenai Agility

Agility adalah sebuah syarikat logistik global dengan pendapatan tahunan $ 5.2 bilion dan 23,000+ pekerja di lebih dari 100 negara. Ini adalah salah satu penyedia penghantaran dan kontrak logistik terkemuka di dunia, dan peneraju dan pelabur dalam teknologi untuk meningkatkan kecekapan rantaian bekalan. Agility adalah pelopor dalam pasaran baharu dan salah satu pemilik swasta dan pemaju taman pergudangan dan industri ringan terbesar di Timur Tengah, Afrika dan Asia. Anak-anak syarikat Agility menawarkan logistik bahan bakar, perkhidmatan lapangan terbang, harta tanah komersial dan pengurusan kemudahan, digitalisasi kastam, dan perkhidmatan infrastruktur jarak jauh.  

Untuk maklumat lanjut mengenai Agility, visit www.agility.com 
Twitter: twitter.com/agility 
LinkedIn: linkedin.com/company/agility 
YouTube: youtube.com/user/agilitycorp 

Untuk maklumat lanjut:
Sabrina Mundy
Man Bites Dog
+44 (0) 7841 632 863     
teamagility@manbitesdog.com

Mengenai Transport Intelligence (Ti)


Transport Intelligence (Ti) adalah salah satu penyedia penyelidikan dan analisis pakar terkemuka di dunia yang khusus untuk industri logistik global. Menggunakan kepakaran profesional yang berpengalaman dalam industri ekspres, pengangkutan jalan dan logistik, Transport Intelligence telah mengembangkan rangkaian produk, laporan, profil dan perkhidmatan berasaskan web terkemuka di pasaran yang digunakan oleh banyak pembekal logistik, perunding, bank dan pengguna perkhidmatan logistik terkemuka di dunia.

Untuk maklumat lanjut, hubungi: Michael Clover, Ti’s Head of Commercial Development, mclover@ti-insight.com
Telefon: +44 (0)1666 519907 
Web: ti-insight.com 
Twitter: @Ti_insight 
LinkedIn: Transport Intelligence

Sumber: PRNewsGIG/AFTNN

Siaran Akhbar (doc)

× Can I help?
Skip to content